Pak je portfolio website aan als een kans om je potentiële klanten te verrassen en indruk te maken. Een goede portfolio website laat al je werk zien op één plek en maakt het makkelijk om een offerte aan te vragen. Wees hierbij uniek en laat je persoonlijke kant zien. Maar hoe doe je dit precies? Onderstaand een aantal tips om je hierbij te helpen.
5 musthaves voor je portfolio website + voorbeelden
Webdesign Geplaatst op: 18 juli 2019, aangepast op: 22 mei 2024
Deze onderdelen mogen niet ontbreken op de perfecte portfolio website. Bekijk onze tips waarmee je direct mee aan de slag kunt.
Wat je (niet) doet
Geef duidelijk aan wat voor diensten je (niet) aanbiedt. Wees hierbij specifiek, je kan beter gespecialiseerd zijn in één dienst in plaats van iedereen tevreden proberen te houden.
Door duidelijk aan te geven wat je doet hoeven klanten zich niet af te vragen wat je voor hun kunt betekenen.
Laat je beste werk zien
Ook al heb je nog geen bergen werk om te laten zien, zorg ervoor dat je alleen je beste werk toont. Je zou trots moeten zijn op elk project in je portfolio.
Update ook regelmatig je portfolio. We snappen dat het bijwerken van je portfolio tijd kost, maar zorg er altijd voor dat je recent werk laat zien.
Zorg ervoor dat je de context vertelt van elk project en (indien mogelijk) een kijkje geeft in het proces. Ook zou je kunnen delen wat het doel was van je project, wat je rol was en eventueel met wie je hebt samengewerkt.
Vertel wat over jezelf
De over-ons pagina is een uitstekende kans om te laten zien waarom jij de juiste persoon bent voor die ene klus en wat persoonlijks over jezelf te vertellen.
Schrijf geen hele biografie maar laat zien wat je hebt bereikt en op welke prestaties je trots bent.
Plaats ook een foto op je over-ons pagina. Hiermee kan je klant een gezicht bij je plaatsen en kom je persoonlijker over. Gebruik een professionele foto (dus geen selfie bij het zwembad).
Contactgegevens
Als je offertes wilt ontvangen van potentiële klanten moet je er wel voor zorgen dat er eenvoudig contact met je opgenomen kan worden. Of je nu een contactformulier, e-mailadres of telefoonnummer neerzet, zorg ervoor dat je potentiële klanten je kunnen spreken.
Testimonials
Laat tevreden klanten aan het woord in testimonials waar ze hun ervaring met jou delen. Je kan bij je diensten wel zo goed uitleggen waar je goed in bent, maar als andere mensen dat over jou zeggen komt het veel krachtiger over.
Een kort stukje tekst over jullie samenwerking is voldoende, als je echt all-the-way wilt gaan voeg je een naam en foto toe om extra vertrouwen te scheppen. Met glowing reviews zou je nog wel eens een twijfelende klant over de streep kunnen trekken, dus steek hier zeker wat moeite in.
Mocht je voor bekende klanten gewerkt hebben, dan is het zeker ook de moeite waard om deze te noemen. Zorg er echter wel voor dat je bekende opdrachtgevers noemt. Name dropping werkt alleen als de namen herkenbaar zijn.
Wat je nodig hebt voor een perfecte portfolio website
Nog even kort onze tips op een rijtje:
- Laat je werk in uitgebreide cases zien
- Vertel wat over jezelf en wees persoonlijk
- Zorg ervoor dat de klant gemakkelijk contact met je op kan nemen
- Voeg testimonials van tevreden klanten toe
Wil je nog meer goede portfolio websites zien? Bekijk dan onze lijst met nog veel meer voorbeelden.