Welke soorten logo's zijn er?

Logo ontwerp Geplaatst op: 13 december 2024

Van woordmerk tot symbool en monogram, er zijn veel verschillende logo’s. Maar welke kies jij voor jouw ontwerp? Met voorbeelden en tips.

Verschillende soorten logo's

Wat is een logo?

Een logo is een afbeelding die je bedrijf of merk symboliseert. Naast het identificeren van je bedrijf kan een logo ook een boodschap meegeven of laten zien wat het bedrijf doet.

Een logo is opgebouwd uit:

  • Kleur: een of meerdere kleuren die zorgvuldig zijn gekozen;
  • Typografie: één of meerdere letters of zelfs hele woorden;
  • Afbeelding: van eenvoudige vormen tot complexe figuren.

Niet alle logo’s bevatten al deze elementen. Door een of meerdere van deze elementen weg te laten kun je de boodschap die je vertelt met je logo extra benadrukken.

Soorten logo's

Er zijn veel soorten logo’s met elk hun eigen karakteristieken. Hieronder vind je de meest voorkomende soorten logo’s.

Woordmerk logo's voorbeelden
De logo's van Disney, Philips, Google, Vans, Volvo en Coca-Cola zijn allemaal woordmerken

Woordmerk

Een woordmerk bestaat uit letters die de bedrijfsnaam uitschrijven. Hierbij is vaak veel aandacht besteed aan het lettertype, omdat het logo verder geen visuele elementen bevat. Soms zijn de letters aangepast of voorzien van speciale effecten.

Een woordmerk is één van de populairste soort logo’s. Dit komt omdat ze makkelijk te lezen zijn en erg veelzijdig in te zetten zijn. Woordmerken worden vaak gebruikt bij merken met een korte naam die makkelijk te onthouden is.

Hoe en wanneer je een woordmerk als logo kunt gebruiken:

  • Als je een korte en makkelijk te onthouden bedrijfsnaam hebt;
  • Als naamsbekendheid belangrijk voor je is, kan een woordmerk je hierbij helpen.

Voorbeelden van woordmerken als logo:

  • Disney
  • Philips
  • Google
  • Vans
  • Volvo
  • Coca-Cola

Bekijk meer woordmerk logo's

Monogram logo voorbeelden
De logo's van IBM, V&D, New York Yankees, Chanel, LG en HP bevatten allemaal een monogram

Monogram

Een monogram is opgebouwd uit letters en lijkt dus een beetje op het woordmerk. Waar het woordmerk het woord letterlijk uitschrijft, is een monogram een logo op basis van losse letters. Soms zijn de letters zo erg aangepast dat ze niet meer goed te lezen zijn. Het komt ook voor dat de letters in elkaar zijn gevlochten en zo een nieuw figuur vormen.

Monogrammen worden vaak gebruikt voor bedrijven of merken met een lange naam. Door slechts een paar letters te gebruiken kan zo toch een compact logo ontstaan.

Een monogram is vaak opgebouwd uit handgetekende of sierlijke letters. Dit komt doordat monogrammen één van de oudste soort logo’s zijn. Vroeger werd vakwerk (dat door gilden gemaakt werd) verplicht gemerkt met een monogram. Ook veel koningshuizen maakten vroeger gebruik van een monogram. Hierdoor hebben monogrammen een traditionele en ambachtelijke uitstraling.

Hoe en wanneer je een monogram als logo kunt gebruiken:

  • Als je bedrijfsnaam erg lang is of uit meerdere woorden bestaat kun je een monogram gebruiken als afkorting;
  • Als je op zoek bent naar een ambachtelijke of traditionele uitstraling past een monogram erg goed.

Voorbeelden van monogram logo’s zijn:

  • IBM
  • V&D
  • New York Yankees
  • Chanel
  • LG
  • HP

Bekijk meer kalligrafische logo's

Logo's met mascottes
De logo's van Michelin, KFC, Monopoly, Lacoste, Android en Starbucks maken allemaal gebruik van een mascotte

Mascotte

Een mascotte is een logo dat gebruikmaakt van een fictief personage, zoals een persoon of dier. Een mascotte komt vaak persoonlijk over en kan veel emotie overbrengen. Hierdoor wordt een mascotte vaak gebruikt voor kinderen. De mascotte is vaak vereenvoudigd vormgegeven, zodat deze ook op kleinere formaten te gebruiken is.

Wanneer kun je een mascotte als logo gebruiken?

  • Als je jouw bedrijf een persoonlijke touch of emotie wil meegeven;
  • Als je je richt op kinderen, zodat ze zich makkelijker kunnen identificeren met je merk.

Voorbeelden van logo’s met mascottes:

  • Michelin
  • KFC
  • Monopoly
  • Android
  • Lacoste
  • Starbucks

Meer mascotte logo's

Symbool

Een symbool leent zich perfect voor een logo. Er zijn twee soorten; een abstract symbool of een meer letterlijke variant (ook wel pictogram genoemd).

Abstracte beeldmerk logo's
De logo's van BP, Nike, Pepsi, TikTok, Adidas en Airbnb zijn allemaal abstracte symbolen

Abstract symbool als logo

Een abstract symbool bestaat uit een grafisch icoon dat abstract is weergeven. Dat betekent dat er elementen zijn weggelaten totdat het oorspronkelijke object (bijna) niet meer herkenbaar is. Een abstract symbool vertelt dus een verhaal met vormen en kleuren.

Doordat de betekenis van een symbool niet altijd duidelijk is, is een abstract logo soms moeilijk te herkennen. Ook is een abstract logo op meerdere manieren te interpreteren. Hierdoor is een abstract symbool erg veelzijdig.

Een abstract logo werkt vaak goed voor internationale bedrijven, waarbij er een eigen betekenis aan het logo wordt gegeven. Wel is het belangrijk dat het bedrijf een goede naamsbekendheid heeft, anders is het logo niet makkelijk te herkennen.

Wanneer kan je een abstract symbool als logo gebruiken?

  • Als je met je logo een complexe boodschap wil vertellen;
  • Als je je merk of bedrijfsnaam niet letterlijk wil uitbeelden;
  • Als je een compact logo wilt gebruiken die weinig ruimte inneemt.

Voorbeelden van abstracte symbolen:

  • BP
  • Nike
  • Pepsi
  • Adidas
  • Tiktok
  • Airbnb

Bekijk meer beeldmerk logo's

Bekende pictogram logos
De logo's van Shell, Playboy, Apple, Instagram, WNF en Red Bull bestaan allen uit een pictogram

Pictogram als logo

Een pictogram maakt, net als een symbool, gebruik van een grafisch element of icoon. Het verschil is echter dat een symbool een abstracte voorstelling is, terwijl een pictogram een letterlijke uitbeelding is. Van een pictogram is het dus vaak duidelijker wat de betekenis is, omdat de figuur nog steeds herkenbaar is.

Pictogrammen zijn makkelijk te onthouden doordat het logo makkelijk te herkennen is. Vaak bestaan pictogrammen uit eenvoudige vormen en maar een paar kleuren.

Pictogrammen worden vaak gebruikt voor bedrijven die al langer bestaan en veel naamsbekendheid hebben. Als je een nieuw bedrijf hebt is een pictogram misschien niet de beste keuze.

Wanneer kies je voor een pictogram als logo?

  • Een goed ontworpen pictogram is snel herkenbaar;
  • Als je een product of dienst aanbiedt die in één pictogram te vatten is.

Een paar voorbeelden van pictogram logo’s:

  • Playboy
  • Shell
  • Apple
  • Instagram
  • WNF
  • Red Bull

Bekijk meer pictogram logo's

Embleem logo voorbeelden
De emblemen van ADO Den Haag, BMW, IKEA, Lego, Heineken en de NPO

Embleem

Een embleem als logo bevat een duidelijke omkadering of achtergrond. Deze afkadering kan bestaan uit een eenvoudige vorm, zoals een rechthoek of cirkel, of een meer uitgesproken vorm zoals een schild of insigne. Hierdoor krijgt een embleem logo een traditionele en klassieke uitstraling. Deze traditionele uitstraling kan extra benadrukt worden door veel details en versieringen toe te voegen.

Doordat een embleem vaak veel details bevat is deze niet echt veelzijdig. Hierdoor werkt een embleem vaak niet in kleinere formaten. Je kunt ervoor kiezen om een embleem met minder details te gebruiken op kleinere groottes.

Wanneer moet je voor een embleem kiezen?

  • Als je een traditioneel bedrijf bent of je merk een lange historie heeft;
  • Als je kracht wilt uitstralen, bijvoorbeeld als sportteam.

Voorbeelden van embleem logo’s:

  • BMW
  • ADO Den Haag
  • Lego
  • IKEA
  • Heineken
  • NPO

Meer embleem logo's

Het juiste logo kiezen

Je hebt nu allerlei verschillende soorten logo’s gezien. Maar hoe kies je nou de juiste? Dat hangt af van jouw situatie, waar je het logo gebruikt en hoe herkenbaar je bedrijf is. Bedrijven zoals Apple en Nike kunnen het zich veroorloven om alleen een symbool als logo te gebruiken omdat ze zo bekend zijn. Als je net begint met jouw bedrijf is het misschien beter om een woordmerk te kiezen, zodat je bedrijfsnaam goed te lezen is.

Ook hangt het er vanaf wat je wilt uitstralen met je bedrijf. Een monogram kan er klassiek of deftig uitzien en net die verfijnde uitstraling hebben die je zoekt, maar misschien iets minder leesbaar zijn. Je moet dan zelf de keuze maken wat je belangrijker vindt.

Je kunt natuurlijk ook voor een combinatie gaan, of verschillende versies van je logo maken zodat je branding flexibel is en je een logo kunt kiezen die het beste bij je situatie past. Bijvoorbeeld een symbool voor een app icon, maar een woordmerk gebruiken op je website.

Meer inspiratie opdoen? Bekijk meer logo's

Meer artikelen