Airbnb
DesignStudio
Ontworpen door: Frank Mason Robinson
Coca-Cola is waarschijnlijk het bekendste merk cola ter wereld. De koolzuurhoudende frisdrank is zo bekend dat het als symbool is gaan staan voor de Verenigde Staten. Het drankje bestaat al sinds 1885 en is tegenwoordig in bijna alle landen ter wereld te koop.
Net zo bekend is het logo van het bedrijf. Deze bestaat uit de handgeschreven naam in sierlijke letters. Dit logo is al sinds 1905 in gebruik, de kenmerkende rode kleur werd in de jaren '50 geïntroduceerd.
Het logo van Coca-Cola zit vol met symbolisme. De kleur rood staat voor passie, kracht, liefde en energie. Het wit symboliseert zuiverheid, onschuld en jeugdigheid. Dit zijn allemaal kenmerken waarmee het merk zich graag identificeert. De sierlijke kalligrafische letters geven het merk een unieke uitstraling.
Het logo van Coca-Cola is al zo lang onveranderd waardoor het ontzettend herkenbaar is. Toch weet het merk het logo relevant te houden en wordt het af en toe aangepast aan de moderne tijd. Zo lanceerde Coca-Cola in 2021 de campagne 'Real Magic' waarin het logo op verschillende manieren werd ingedrukt en platgedrukt, vaak in de vorm van hoe het eruit zou zien op de bekende blikken van het merk. Het logo wordt hiermee op een speelse manier ingezet, terwijl het tegelijkertijd herkenbaar blijft.