Dropbox
COLLINS
Jaguar is een Brits merk van luxe sportwagens. Het is onderdeel van Jaguar Land Rover en heeft een lange historie. Het merk werd in 1922 opgericht en is bekend door de Jaguar E-Type en de successen in de autosport.
Jaguar heeft een nieuw logo onthuld dat bestaat uit een woordmerk geschreven in een modern, rond lettertype. Het logo is opgebouwd uit geometrische vormen en bevat zowel hoofd-, als kleine letters. Volgens Jaguar is dit woordmerk een krachtige uiting van modernisme, symmetrie en eenvoud.
Naast het woordmerk, dat als primair logo wordt gebruikt, zijn er ook een monogram en een beeldmerk ontworpen. In het beeldmerk is een springende jaguar te zien. Deze katachtige wordt al sinds de jaren '50 gebruikt als symbool van de Britse autofabrikant.
Hiernaast heeft het merk een compleet nieuwe rebranding doorgegaan. Waar het logo minimalistisch is vormgegeven en een select kleurenpalet gebruikt, gebruiken de andere branding elementen juist felle kleuren, zoals roze, goud, geel en rood. In de foto's wordt een inclusief groep mensen gebruikt om de nieuwe kernwaarden van het merk uit te dragen.
Met de rebranding wil Jaguar een nieuw tijdperk aanbreken. Niet heel gek als je kijkt naar de huidige doelgroep, die aan het vergrijzen is en het autopark dat binnenkort compleet geëlektrificeerd moet worden.