Fairtrade Original ontwikkelt en verkoopt levensmiddelen zonder winstoogmerk en als doel een eerlijke prijs voor de producenten. De focus ligt voornamelijk op de wereldkeuken en biologische producten.
De focus op eten is direct zichtbaar op de website. Als versiering zijn er kleurrijke foto's van ingrediënten verwerkt in het ontwerp. Direct op de homepage is steranijs en een rode peper te zien. Ook vallen direct de illustraties op die uit organische vormen bestaan. Deze zijn van een patroon voorzien, wat het organische gevoel alleen maar versterkt.
De foto's van de artikelen zijn ook voorzien van een patroon en lijken afgescheurd. Ook staan de afbeeldingen scheef op de website. Ook de cards met daarin tekst staan net uit het lood.
Veel witruimte en moderne typografie maken de website gelukkig goed leesbaar. Een speels lettertype is gecombineerd met een schreefloze variant. Het rood, dat uit de huisstijl van Fairtrade Original komt, vormt hierbij een prettig contrast met de zwarte tekst.
Details, zoals de animaties waarbij de website wordt ingeladen en de geanimeerde buttons, maken het geheel af.